Jumaat, 20 September 2013

KES MAHKAMAH BELUM REVEAL 1

KISAH MASA JD REPORTER COURT

Pengalaman jaga court lebih 2 tahun sebenarnya tak lah seluas pengalaman senior-senior lain tapi, rasanya cukup banyak cerita2 mahkamah yang boleh dikongsi untuk dijadikan pengajaran kepada semua....

antara prosiding perbicaraan berprofil tinggi yg aku sempat follow dari awal sampai habis atau sebahagian besar prosidingnya adalah kes Khir Toyo, Sosilawati, bekas Adun Sharif Jajang, kes syariah menantu Ktua Menteri Sarawak,  dan bunuh isteri Mohafri.

Disamping tu ada banyak lagi kes kes melibatkan hukum gantung sampai mati, dadah, rogol, liwat, menyebabkan kematian dan lain lain tidak kira sama ada melibatkan rakyat biasa mahpun orang popular seperti artis.

KES ROGOL IBU BERUSIA 32 TAHUN

Hari ni aku cerita dulu pasal satu kes rogol di Mahkamah Klang. Kes ni setakat aku tamat khidmat di meja mahkamah masih dalam peringkat perbicaraan selepas seorang daripada 5 orang tertuduh mengaku bersalah. Disebabkan salah seorangnya mengaku bersalah, empat peguam lain ambil keputusan tarik diri.

Kes terpaksa ditangguhkan beberapa kali sementara memberi laluan kepada keluarga tertuduh utk cari peguam baru bagi menggantikan empat peguam yg tarik diri.

Kenapa mereka tarik diri? dua daripada peguam tu adalah kawan baik aku. ... depa kata, tak guna teruskan kes kalau salah seorang daripada tertuduh dah mengaku bersalah. bila dia mengaku bersalah penentuan prima facie atau definisinya 'ada kes' mudah terbukti. Dalam kes macam ni biasanya peguam lain akan advice anak guam utk mengaku bersalah juga agar hukuman dapat dirayu. Tapi disebabkan anak guam enggan, dan kerana peguam lebih tahu potensi sesuatu kes utk menang atau kalah, maka lebih baik mereka tarik diri.

aku tanya, "So u tau anak guam u bersalah atau tidak?"
"Mostly yes!"
"Tapi u defend jugak?" soal aku balik.
"That's my job... tapi kalau kes tu melibatkan public interest I akan push them to plead guilty. I also got hati perut... the thing is sometimes the OKT is so young. They dont realise what the've done. Like rogol or pukul sampai mati. they just do it for fun. to show that they are powerful. they have some sort of arrogant attitude you know... i think, they should be given second chance to begin their new lives.,"

dalam hati aku... Whatever... tapi nasib baiklah peguam tu bukan beragama Islam. kalau ya maybe panjang lagi perbahasan aku ngan dia. ok stop pasal peguam ... balik semula cerita tadi.

kenapa aku ingat  kes ni? sebab kes ni melibatkan mangsa yg aku rasa sangat kasihan. dia bukan perempuan seksi atau yg berpakaian menjolok mata atau anak dara.

dia hanyalah seorang ibu kepada tiga anak tak silap aku, kerja kilang dan bertudung litup.kira kira jam 6 pagi suami dia (pemandu teksi) anta dia ke kilang. Suami dia turunkan dia betul betul depan kilang. tak sampai 10 minit dia dihantar ke tempat kerja tup tup datang satu kereta alphard tarik dia masuk alphard tu.

ada lima lelaki (Bukan bangsa Melayu) dalam alphard tu termasuk sorang driver. dalam kereta, mangsa cerita dia disiksa dan dikendurikan lebih kurang dua jam. alphard dipandu keliling bandar Klang sementara dia di dalam dirogol macam binatang. tudung dan pakaiannya direntap. rambutnya ditarik dan kepalanya didongakkan, arak dituang ke dalam mulut. empat lelaki bertindak macam syaitan! Merogol sambil memperlekehkan dia yg merayu mohon simpati. bukan sekadar dirogol tapi dia juga diliwat! mereka berparti dengan air mata wanita malang itu! tidak cukup itu, kemaluan dan duburnya dirodok hujung botol.

sampai di satu kawasan di Klang, dia diheret keluar dari Alphaard. Mangsa sudah kepenatan akibast dirogol beramai-ramai sambil dibelasah. di atas tanah, berdekatan bukit dan hutan kecil, dia dirogol lagi. Pemandu (ikut keterangan dalam court) tidak merogolnya tapi memaksa dia melakukan seks oral dengan memasukkan anu dalam muluutnya.

dia ketika itu terlalu lemah untuk melawan. selepas tubuhnya dikerjakan hampir lunyai, kemaluuan mangsa dirodok pula dengan dahan pokok sebesar lengan wanita. ingat, DAHAN POKOK! bukan RANTING!... air mata aku mengalir dengar keterangan mangsa. suasana sedih memenuhi court.

utk makluman, bagi kes rogol mahkamah bersidang secara tertutup. tiada orang awam dibenarkan masuk melainkan wartawan. itupun aku tak dibenarkan menulis. hanya boleh dengar dan ingat. nama mangsa dirahsiakan jika mahu buat berita.

selepas dirodok dengan dahan, dia ditinggalkan macam kain buruk. Mungkin semua jantan dajal itu ingat dia dah mati, sebab dia pengsan. dia sendiri tak ingat berapa lama dia pengsan tapi bila dia sedar, dia tak mampu berdiri. Dia merangkak dan merangkak utk keluar dari kawasan yg dia sendiri tak tahu.

jumpa satu parit kecil dan ada titi kayu. dia merangkak atas titi kayu tu tapi terjatuh ke bawah. masa jatuh tu baru dia sedar ada sesuatu pada kemaluan dia. Walaupun terkejut, dia gagahkan diri tarik keluar dahan yang sepanjang hampir sekaki tu. Darah keluar membuak-buak menyebabkan dia pengsan serta merta. Penduduk setempat jumpa dan selamatkan dia....

huh... berat nak tulis sebab sedih... panjang lagi ni... cuma aku singkatkan.

ada satu prosiding kes ni. aku datang awal pagi ke court. Kawan aku, lawyer tadi bagitahu dia nak tarik diri dalam court hari ni. sebab salah seorang OKT mengaku n yg lain tak nak mengaku.

OKT anak orang kaya...  mengaku buat macam tu sebab minum arak mahal n hilang kawalan diri.... semuanya pelajar IPT!!!

LEPAS PROSIDING

paling sedih masa OKT yg mengaku salah tu bersalam dengan suami mangsa. dia salam dan dia minta maaf...
aku nampak pakcik tu menangis sambil bersandar tepi dinding. aku dekati dia... tanya dia kenapa.. dan dia dengan suara perlahan menjawab..."Saya marah... sangat marah dan sakit hati... tapi kita orang Islam. Apa awak nak cakap lagi bila orang yg rogol isteri awak dan hampir buat isteri awak mati datang bersalam dan minta maaf?"

aku terdiam. air mata aku mengalir sekali.. tapi aku cepat2 larikan diri daripada pakcik tu. dari Jauh aku tengok isterinya (mangsa) yang berpurdah dan niqab menggosok-gosok belakang badan pakcik tu...

Besar ujian mereka... aku doakan keluarga pakcik beroleh rahmat daripadaNYA. Rahmat yang AMAT BESAR DARI YANG MAHA BESAR... amin. sama sama kita doakan ya....

Tiada ulasan: