Khamis, 31 Januari 2013

DANISH NUR IMAN

Anak sulung aku.. umurnya sekarang empat tahun. bakal masuk 5 tahun pada 8 Ogos 2013.

Iman anak yg comel, lemah lembut, cute dan sensitif. kenapa sensitif? sbb dia tak blh kena marah. kalau kena marah atau tengking dia ingat kita benci dia.


nak handle iman kne handle with care. kalu blh tampal note 'fragile' hihi...

iman lahir pada 08 08 08. tarikh yang cantik untuk anak bertuah macam dia. nak tau tak kenapa aku pun sangat sensitip pasal feelings dia??

yup.. aku tend to defend diri Iman. even masa masuk sekolah hari tu pun aku leh gaduh ngan cikgu pasal tengking iman dengan sepenuh perasaan.

anak aku dah la lembut hati, kene maki langsung tak nak sekolah. (bab ni biar aku cerita dalam entri lain nanti). aku nak share sejarah kelahiran iman.

kelahiran yang aku n husband tunggu-tunggukan. anak first excited dia lain. korang ada anak, korang penah ngandung korang tahu la camana kan. walaupun masa tu aku masih rasa awal je nak beranak pinak tapi aku reda dgn ketentuanNYA.

mngkin bila aku ada anak nanti sikap baran aku berkurangan dan diganti dgn sikap sabar dan penyayang. n guess what? memang pun... aku rs aku dah ada sikap sabar yang tinggi. gred A. blh masuk book of record.. wahahahaa...

banyak komplikasi berlaku masa aku ngandung dia. aku tumpah darah, aku mabuk sampau 7 bulan, aku jangkitan kuman, uri turun ke bawah... semua tu bagi pengalaman sakit ngeri kat aku.

bila iman lahir, tak sampai dua jam dia terus masuk NICU. jangkitan paru-paru. Badan iman yang gedempol (3.6 kg tu) di cucuk sana sini. wayar2 sekeliling badan. iman kene bernafas dengan bantuan mesin oksigen.



Lama... aku berpantang tanpa baby. balik rumah tanpa baby. rasa cam dah nak mati.



doktor beritahu ada 9 antibiotik yg iman kene ambil. ada masa tubuh iman tolak antibiotik tu. dia jadi kebiru biruan dan nazak. iman macam koma. tak bergerak sikit pun masa aku n hubby melawat. even after 2 weeks dia lahir.




dada iman akan membengkak setiap kali rawatan sedut kahak... masa doktor kata iman dah 50-50 pada satu subuh, aku dah meraung-raung kat rumah macam orang kena sampuk. aku tak boleh terima kalau anak aku mati. aku rindu nak tengok dia.

aku belum sempat riba dan dukung dia... belum sempat susu kan dia direct dgn aku. belum sekali pun dapat cium dahi dia...

masa kali pertama doktor cakap iman 50-50, doktor memang pesan kebarangkalian utk baby macam iman sembuh tipis. tapi aku selalu doa... mak abah aku selalu doa supaya ada miracle dan diizinNYA untuk kami bawa balik iman ke rumah.


macam miracle bila lepas subuh suami aku keluar rumah dan tunggu iman kat hospital. masa tu dia update yg doktor dah cabut semua antibiotik sebab tubuh iman dah tak  blh terima, hanya tunggu dan lihat.

tiba-tiba iman bernafas semula...pantas doktor sambungkan wayar2 yg dicabut. nurse2 bagi mesin oksigen semula... suami aku berhenti menangis, terhenti baca yasin... YA ALLAH terima kasih Ya ALLAH. pinjamkan Iman pada aku dan aku janji akan jg amanahMU dgn baik...

aku doa sambil meraung kat rumah..aku ingat lagi. selimut aku tu aku gigit gigit sebab tak tahan tanggung perasaan ngilu dalam hati. aku takut iman mati...

hampir dua bln, baru aku blh bawa iman balik. mak abah dan adik beradik berkumpul rumah aku. diorang takut aku gila meroyan... gila tu tidak, tapi meroyan tu aku rasa ya....

mana taknya, susu aku membengkak. hari2 aku hantar kat spital. tapi susu tu tak blh diberi pada baby sebab nurse kata dia kene minum ssu formula yang dah dicampur ubat. aku pun tak paham. tapi memang susu aku banyak dalam fridge kat spital. mcm tak pernah bagi pada iman...

hari ni... selepas empat tahun... iman tumbuh jadi anak yang baik...aktif dan comel... cuma dia ada teman baik...

inhealer asma dia tu.... dia pun da paham yg dia sakit n takle main beria...nanti semput katanya...

so... itulah serba sedikit sebab aku teramat protect iman...
aku susah nak dapat dia. mana mana ibu pun mesti macam aku kan?? Adiosss!

Tiada ulasan: